NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا عَبْدُ
الْعَزِيزِ
بْنُ مُحَمَّدٍ
عَنْ
صَفْوَانَ
بْنِ
سُلَيْمٍ وَسَعْدِ
بْنِ سَعِيدٍ
عَنْ عُمَرَ
بْنِ ثَابِتٍ
الْأَنْصَارِيِّ
عَنْ أَبِي
أَيُّوبَ
صَاحِبِ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
صَامَ
رَمَضَانَ
ثُمَّ
أَتْبَعَهُ
بِسِتٍّ مِنْ
شَوَّالٍ
فَكَأَنَّمَا
صَامَ
الدَّهْرَ
Rasûlullah (s.a.v.)'in dostu
Ebu Eyyûb (r.a.) Peygamber (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir:
"Bir kimse ramazanı
oruçlu geçirir, sonra peşinden Şevval'den de altı gün tutarsa, tüm sene oruç
tutmuş gibi olur."
İzah:
Müslim, siyam; Tirmizî,
savm; İbn Mâce, siyam; Ahmed b. Hanbel, III, 308, 324, 244, V, 417, 419;
Dârimî, savm 44.
Hadis-i şerif
ramazandan sonraki Şevval ayında altı gün daha oruç tutan kimsenin sanki bütün
sene oruç tutmuş gibi ecir alacağını ifade etmektedir. Bunu her sene yapan da
ömür boyu oruç tutmuş gibi olur. Buna sebeb amellerin on katı ile
sevaplandırılacağı esasıdır. Ramazanın orucu on ayın orucuna, sonraki altı gün
de iki ayın orucuna bedel olur. Bunun tamamı da on iki ay, yani bir senedir,
îbn Mâce'nin bir rivayetinde bu manaya da işaret edilmektedir.
Bazı âlimler her ay Üç
gün oruç tutanın da tüm seneyi oruçla geçirmiş gibi olacağını bildiren
hadâsleri de göz önüne alarak bu hadiste belirtildiği şekilde oruç tutan
kişinin .tüm sene farz oruç tutmuş gibi sevab elde edeceklerini söylerler.
Farz ibâdetin sevabı nafile ibadetinkinden daha fazla olur.
Bu hadis-i şerif,
Şevval ayında altı gün oruç tutmanın müstehab olduğuna delâlet etmektedir.
Tabiatiyle Şevval ayının ilk günü ramazan bayramı olduğu için o gün oruç tutulmaz.
İmam Şâfîî, Ahmed b.
Hanbel, Davud-ı Zahirî ve daha bir grup âlim, Şevval ayındaki altı gün orucun
müstehab olduğu görüşündedirler.
Bu orucun meşru
oluşundaki sır şudur: Ramazanın peşindeki bu oruç, farz namazların peşinden
kılınan sünnet namazları gibidir.Nasıl ki bu sünnetler, farzlarda olması
muhtemel kusurları telafi ediyorsa, Şevvalde tutulan oruç da ramazan orucunda
bulunması muhtemel kusurları telafi eder.
İmam Şâfîî, efdal
olanın bu orucu ramazan bayramının hemen peşinde başlayıp hiç ara vermeden
tamamlamak olduğunu söyler. Ravzatü'n-nediyye adındaki kitapta "Hadisin
zahirinden anlaşıldığına göre Şevval ayının ister başında, ister ortasında,
ister sonunda olsun ve ister peşi peşine, ister aralıklı olarak olsun bu ayda
tutulan altı gün oruç yeter" denilmektedir.
Ahmed b. Hanbel de peşi
peşine tutma ile aralıklarla tutma arasında farkın olmadığını söyler.
İmam Ebû Hanîfe, İmam
Mâlik ve Ebû Yusuf, Şevval ayında altı gün oruç tutmanın mekruh olduğu
görüşündedirler. İmam Mâlikin Mu-vatta'dakî beyânına göre, bu orucu mekruh
saymasına sebeb, kendisinden evvel bu orucu tutan hiç kimse olmadığı için bu
orucun bid'at oluşudur. İmam Malik ayrıca cahil insanların bu orucu da
ramazandan kabul etmelerinden korktuğunu söyler.
Bazı Hanefî ve Malikî kitaplarında
ise, Şevval ayında altı gün oruç tutmanın mendup olduğu söylenir. Meselâ
Nuru'I-Izâh ve Şerhi Merakı' 1-felah'da mendup oruçlar sayılırken, Şevval
ayında altı gün oruç da zikredilir.
Meraku'l-felah'ın
haşiyesinde Tahtavî, Bahr'de "Şevval ayında altı gür oruç tutmak, imam Ebu
Hanifeye göre ister peşi peşine, ister ayrı ayrı olsun mekruhtur. Ancak sonraki
âlimler bunda bir mahzur görmemişlerdir" denildiğini nakleder. Tenvir ve
Şerhinde de; "Şevvaldeki altı gün orucunu fasılalarla tutmak menduptur,
ancak muhtar olan görüşe göre, Ebu Yusuf'un hilâfına peşi peşine tutulmasında
da beis yoktur" denilir.
İbn Abidin de sonra
gelen Hanefi âlimlerinin bu altı günün orucunda bir sakınca görmediklerini
söyler.
el-Menhel sahibi
"Hanefî ve Maliki mezhebindeki sonradan gelen âlimler, imamlarının
sözlerini ramazandan sonra hiç ara vermeden altı gün daha oruç tutmaya
hamletmişlerdir. Yahud da bu hadis kendilerine ulaşmamıştır, ulaştığı halde
hadisi sahih kabul etmemiş de olabilirler. Çünkü râviler arasında tenkide tabi
tutulan Sa'd b. Said vardır” der.
Yukarıdaki izahtan
anlaşıldığı üzere, islam ulemasının çoğuna göre Şevval ayında altı gün oruç
tutmak menduptur. Bu orucun peşi peşine veya fasılalarla olması arasında fark
yoktur.